Roerei met spinazie en chili

Roerei met spinazie - een super gezond ontbijt

Op zoek naar een lekker licht ontbijt dat in 5 minuten op tafel staat? Dit pittige roerei met spinazie is in een handomdraai gemaakt en bevat ook nog eens 75% van je dagelijkse portie groente. Dat is nog eens een lekker begin van je dag!

In deze dagen dat wij allemaal nog veel thuiswerken vind ik het fijn om lekker te variëren met mijn ontbijt. Ik heb in de ochtenden nu lekker wat tijd om tussendoor een ontbijtje te maken. Terwijl de kleintjes gezellig aan tafel een boterham eten. Zijn wij meestal aan het rennen en vliegen om iedereen aangekleed met een bereide lunch de deur uit te krijgen. Dus maak ik nu mijn ontbijt wanneer de kleintjes op school of opvang zijn. De ene keer pak ik een ouderwetse bak havermout, dan weer een smoothie. Vandaag houd ik het op een roerei met spinazie en chili voor een beetje pit.

Is dat wel mogelijk? Een ontbijt waar je voor moet koken, dat dan ook nog eens net zo snel op tafel staat als een gesmeerde boterham? Jazeker! Je moet wel alles even klaar zetten en dan heb je zo echt een vliegensvlug gezond ontbijt op tafel.

Het fijne is dat je met dit ontbijtje al 150 gram van je dagelijkse portie groente binnen hebt! Het voelt altijd heel motiverend om zo’n goede start te maken.

Nog meer gezonde ontbijtjes

Op zoek naar nog meer inspiratie voor gezonde ontbijtgerechten? Wat dacht je van:

Een heerlijk pittig roerei met spinazie

Klaar voor de start…. af! Vanmorgen heb ik mezelf dus getimed. Als je claimt dat het in 5 minuten op tafel staat, moet het ook wel haalbaar zijn! Dit ontbijt heeft mij 3 minuut 34 seconden gekost om te maken. Dan had ik wel mijn zak spinazie naast de pan staan. De pan stond al op het vuur en de eieren en het kommetje stonden al klaar.

De spinazie doe je samen met een klein drupje olie in een pan. Deze breng je meteen op smaak met zout en chilipoeder. Dan kan dat alvast lekker intrekken. Terwijl de hitte van de pan de spinazie gaat laten slinken heb je tijd 2 eieren te breken en te klutsen met wat melk. Wanneer de spinazie eenmaal is geslonken laat je het nog staan tot het merendeel van het vocht uit de spinazie is verdampt. Anders heb je straks eiersoep met spinazie. Op zich ook nog wel eetbaar, maar geeft toch wat issues met de structuur.

Dan dus de geklutste eieren erop. Ik kies nu voor 2 eieren. Ben jij een grote ontbijter, dan kan je er net zo goed 3 eieren van maken. De eieren roer je kort door het spinazie mengsel en je zal zien dat het vrij snel een roerei wordt. Haal het ei uit de pan wanneer jij de textuur goed vindt. Ik hou bijvoorbeeld van best snotterig, dus zodra het niet compleet vloeibaar is haal ik alles uit de pan. Heb je liever een wat steviger ei, laat het dan nog even een half minuutje in de pan liggen. Houd wel in de gaten dat het ei nog wat doorgaart door de hitte. Haal het ei dus net iets eerder van het vuur dan hoe je het ei wil eten.

Pittig spinazie roerei

Super gezond ontbijtje met flink wat spinazie en ei
Bereidingstijd5 min
Totale tijd5 min
Gang: Ontbijt
Trefwoord: Eieren
Porties: 1
calorieën: 340kcal

Ingrediënten

  • 150 gram Spinazie
  • 2 Eieren
  • 50 ml Melk
  • Chilipoeder naar smaak
  • 1 tl olijfolie

Instructies

  • Laat een koekenpan goed heet worden met de olijfolie
  • Voeg de spinazie samen met wat chilipoeder toe en bak tot de spinazie gaat slinken. Breng op smaak met peper en zout
  • Kluts de 2 eieren met de melk los en doe bij de spinazie in de pan.
  • Laat het ei even stollen en roer het dan langzaam door met een houten lepel. Zodra het ei voldoende is gestold kan je hem serveren op een bord
Roerei met spinazie - een super gezond ontbijt

Geef een reactie